hva er linkedin?

hva er linkedin

LinkedIn brukes av mange som et utstillingsvindu mot potensielle nye arbeidsgivere, og det er også mulig å søke jobber direkte via nettverket. For deg som arbeidstaker er det viktig å være klar over at du kan finne mange jobber her som du ikke finner feks på Finn.no eller andre jobbportaler. Dette er fordi: 

  • Mange rekrutterere deler stillingene sine her først. 
  • Selskapene legger ut ledige jobber uten å legge de andre steder
  • LinkedIn har sine egne stillingsannonser som bare er tilgjengelig via nettverket, men som også gjør det enkelt for deg som bruker å søke. 
  • Både selskaper og rekrutterere leter etter relevant kompetanse i nettverkene sine. De foretar søk på LinkedIn for å se om det finnes kandidater som matcher kravene uten at stillingen er formelt utlyst. 

Siden både arbeidsgivere og rekrutterere er hyppige brukere er det viktig for deg som søker jobb å være på LinkedIn. Det betyr også at dersom du har tenkt å opprette en profil bør du gjøre det ordentlig. Her gir vi deg noen tips:

https://jobb.randstad.no/jobbsokertips/ovrig/hvordan-fa-en-perfekt-linkedin-profil/

hvor stort er linkedin i 2019?

I Norge er pr Q3 2019 1 282 000 nordmenn som har aktive profiler på nettverket. I motsetning til feks Facebook er brukermønsteret litt anderledes. 12 % av brukerne er inne daglig, og 28 % ukentlig. Det betyr at en stor andel ikke er inne så ofte. 

På LinkedIn finnes det noen grupper som er i flertall. 1 av 2 som har høyere utdanning fra høyskole eller universitet har profil på Linkedin, disse utgjør 19% av befolkningen 18 år +. Blant de som har lavere utdanning oppgir 1 av 4 at de har profil.

I motsetning til Facebook og Instagram, er menn i flertall på LinkedIn. Hele 62 % av brukerne er menn, og den aller største andelen brukere finner vi blant menn mellom 40 og 59 år. Her har over halvparten av befolkningen profil. 

Kilde:https://www.ipsos.com/nb-no/ipsos-some-tracker-q319

bør du ha profil?

Som du kanskje har forstått anbefaler vi deg å opprette en profil. Vi tror du vil ha god nytte av dette som jobbsøker, og har skrevet flere artikler om hvordan du skal gjøre det på en best mulig måte. Det er derimot viktig at du er klar over at det er stor forskjell mellom forskjellige arbeidsgrupper. Innen noen bransjer er det nærmest standard å ha en LinkedIn-profil, og mange bruker dette både som et visittkort og en online CV. For andre fagfelt er det mindre vanlig. Vi vil likevel foreslå at du forsøker deg fram, og tror du fort vil se at nytten kan være stor. Husk også at LinkedIn er det sosiale mediet som vokser mest på slutten av 2019. Lykke til!

hvorfor registrere seg hos et bemanningsbyrå?

hvorfor registrere seg hos et bemanningsbyrå?

Er du ute etter ny jobb, har lyst til å finne nye karriereveier, eller rett og slett kunne ønske deg å prøve noe annet i en periode? I så fall kan det være gode grunner for å registrere seg hos et bemanningsbyrå. Hvert år hjelper bransjen 80 000 ut i arbeidslivet. Kanskje du er neste? 

Registreringen gjøres i de aller fleste tilfeller på nett ved at du går inn på selskapets side, registrerer en profil og laster opp en CV. Det er som regel også mulig å gjøre noen valg med tanke på hva slags type stillinger du er interessert i. Som jobbsøker lurer du kanskje på hvorfor du er nødt til å gjøre dette, og ikke bare kan søke på de ledige stillingene du eventuelt skulle være interessert i? Det er flere fordeler ved å registrere seg som du kanskje ikke har tenkt på.

CV-en din blir også synlig for rekruttererne

Det er ikke alle stillinger som blir lagt ut. Det kan være flere grunner til dette. Noen ganger har bemanningsselskapene det travelt med å fylle en stilling og ser derfor først i egne databaser om det kan finnes kandidater til jobben der. Har du registrert deg, ligger du i byråets database, og vil dermed være synlig for selskapets rekrutterere slik at de kan kontakte deg med et tilbud om det skulle være aktuelt. 

Vet du ikke hvordan du skal skrive en god CV? Se mer her.

bli kjent med hverandre

Når du er registrert er det en mulighet for at du blir kalt inn til en samtale. Det er ikke bestandig dette skjer, men ofte vil bemanningsbyrået ta deg inn til en prat, slik at de blir kjent med deg. På denne måten kan du også bli kjent med selskapet og få noen tips, råd og mer kunnskap om hvordan det er å være ansatt i et byrå. Du kan også få muligheten til å vise litt mer av deg selv enn kun det som ligger i CV og profilen din. 

bli en bedre jobbsøker

Det er stor forskjell fra byrå til byrå. Noen selskaper hører du ikke noe fra etter at du har opprettet en profil, og det føles kanskje litt rart for deg som har tatt deg tid til å registrere opplysninger om deg selv. Hos oss i Randstad har vi lyst til å hjelpe deg både med å bli en bedre jobbsøker, og å få deg i jobb etterhvert. Vi kommer derfor til å sende deg mailer med jevne mellomrom, som forteller litt om hva som kan være lurt å gjøre som jobbsøker. Vi håper vi kan gi deg noen råd som gjør at du raskere tar de riktige valgene, og kommer deg fort i jobb.

Les også disse tipsene som får deg raskt i jobb.

gjør prosessen kjappere

Når CV og profil har kommet på plass, vil det være mye enklere for deg å søke på neste jobb. Det kan hende du har veldig lyst på en jobb du har sett deg ut, men om du ikke skulle få nettopp denne må du jo bare fortsette å søke. Da er det greit å ha en registrert profil, siden det er denne du bruker til å søke. På denne måten trenger du ikke bruke tid på å sette opp en ny CV og laste inn all informasjon om deg selv hver gang. I tillegg har du kanskje vært inne på intervju med rekruttererne, slik at de også vet hvem du er, og kjenner deg igjen i bunken av søkere. 

Lurer du på hva som skjer i et jobbintervju? Se filmen vår her.

forskjellige typer jobber

Du har kanskje ikke bestemt deg for hva som er det rette for deg, men ved å jobbe for et bemanningsselskap kan du få prøvd ut noen av de retningene du tror kan være spennende for deg. I tillegg er det en fin måte å få en fot innenfor store, velkjente selskaper. Randstad er verdens største bemanningsselskap og jobber derfor med en rekke kjente merkevarer. Kanskje en av dem er noe for deg? Det er mange eksempler på ansatte som begynte som vikarer, og som har jobbet seg oppover i en bransje. 

Trives du ikke? Når oppdraget er over, kan du trygt avslutte uten at du trenger å tenke på at du får et merkelig hull i CVen.

ikke bare midlertidig

Det er mange som tror at bemanningsselskapene bare ansetter korte, midlertidige stillinger. Det stemmer ikke. Vi har fokus på rekruttering i tillegg, og bruker mye tid på å få folk ut i faste stillinger hos våre kunder. Det er derfor litt opp til deg hva du kunne tenkt deg.

landsdekkende

Det finnes bemanningsselskaper over hele landet. Noen er store, og andre er mindre og lokale. Noen jobber kun mot spesifikke bransjer, mens andre jobber med et bredt utvalg av stillinger. Vi i Randstad har kunder over hele landet, og vi jobber mot de aller fleste stillinger. Selv om vi ikke har en stilling innenfor det området du leter etter akkurat nå, lønner det seg å lage autosøk når du har registrert en profil. På den måten får du beskjed når de blir lagt ut. I dag skjer også det meste via nettet, så om vi ikke skulle ha et kontor akkurat der du bor, så vil vi likevel ha muligheten til å finne noe som passer for deg. Intervjuet kan jo like gjerne gjøres på video?

sosiale medier

Vi anbefaler deg som er jobbsøker å følge oss på Facebook og Instagram. Her vil du få et innblikk i litt av det som skjer i arbeidslivet, og i tillegg vil du også her få gode tips og råd. Du finner oss som randstad norway på de fleste sosiale kanaler.

ny bransje?

Et bemanningsbyrå og et vikarbyrå er samme sak. Tidligere het det ofte vikarbyrå, mens det nå er vanligst å kalle selskapene for bemanningsbyråer. Det er noen som blir litt forvirret av de forskjellige begrepene, siden de brukes om hverandre. 

Synes du dette høres ut som noe for deg? Vi anbefaler deg å registrere en profil hos oss og gleder oss til å bli bedre kjent med deg!

Har du lyst til å lese enda mer om noen av de 80 000 som har fått seg jobb via bemanningsbransjen? Nederst i denne linken finner du boken Vikar, som gir deg historier fra noen av enkeltpersonene som har funnet arbeid via Randstad og andre byråer.

 

hvordan forberede seg til et videointervju?

hvordan forberede seg til et videointervju?

Flere og flere benytter videointervju i rekrutteringsprosessen. Både blant profesjonelle rekrutterere og bedrifter har dette blitt mer og mer vanlig. For deg som jobbsøker er det kanskje uvant, men i grunnen er det ikke så vanskelig. 

Det kan være flere årsaker til at dette har blitt så vanlig. Hovedgrunnen er at dette er raskt og effektivt for både arbeidsgiver og deg. Du trenger ikke å reise for å gjennomføre intervjuet, og det kan gjøres på tidspunkter der du normalt ikke hadde hatt anledning til å stille opp. 

forskjellige typer videointervju

Grovt sett finnes det to hovedtyper videointervju som benyttes i ansettelsesprosesser. Den ene er de intervjuene der det sitter en person bak kameraet på andre siden, slik at du har en toveis-samtale. Dette er også det som ligner mest på et ordinært intervju, og kanskje også den typen videointervju der praten går lettest. 

Den andre typen intervjuer er de såkalte on-demand intervjuene. Dette er intervjuer der spørsmålene allerede er spilt inn eller skrevet i tekst. Det du må gjøre er å starte intervjuet og gjennomføre på egen hånd uten at noen stiller oppfølgingsspørsmål eller korrigerer deg. Dette er kanskje den mest krevende formen for intervjuer, og her er det en fordel at du har forberedt deg litt og vet hva du skal svare på de vanlige spørsmålene. Her kan det også være slik at du har begrenset tid på å svare for deg på hvert punkt.  

Selv om gjennomføringen av de forskjellige typene intervjuer kanskje er litt forskjellig, så er mye av forberedelsene de samme. Som til etthvert jobbintervju, så er resultatet avhengig av forarbeidet ditt. Desto mer forberedt du er, jo mer avslappet er du under gjennomføringen. 

test applikasjonen

Som regel har du fått en link eller tilgang til et program på forhånd. Den enkleste formen for intervju er de som bruker standardprogrammer som Skype, Facetime, Google Hangout eller andre applikasjoner du kanskje kjenner fra før. De mer avanserte løsningene krever gjerne at du laster ned en plugin eller et helt program. Uansett anbefaler vi deg å teste at alt fungerer slik at du vet at det tekniske er i orden før du skal gjennomføre intervjuet.  Får du ikke orden på programmet, så kan du ringe arbeidsgiver og be om hjelp, men det beste er om du har kontroll på alt dette på forhånd. 

andre tekniske forberedelser

Avhengig av hvilke enhet du bruker, pc eller telefon, så er det en ide å se over hvilke programmer som kjører. Du vil helst ikke bli avbrutt av pop-up vinduer fra chatteprogrammer eller andre applikasjoner som kan forstyrre intervjuet. Avslutt derfor så mye som mulig, og logg ut av programmer som kan sende varsler. Det er heller ingen fordel hvis pcen starter en oppdatering eller en virusscan noen minutter før intervjuet starter. 

En naturlig del av forberedelsene er selvfølgelig også å sørge for at både mikrofon og kamera virker som det skal. Er det noe som ikke fungerer er det kanskje mulig å låne av en venn eller familiemedlem?

internettlinje

Deler du internettlinje? Har du god nok hastighet? Pass på at ingen andre i huset setter seg ned for å streame en film eller et spill akkurat når du er midt i intervjuet. Dette kan påvirke hastigheten på linjen, slik at kvaliteten blir dårlig. Det er ingenting som er mer irriterende enn en hakkete linje med uklare bilder og oppstykket lyd. Det gjør det vanskelig for både deg og intervjuer å få god flyt. 

legg bort telefonen

Dersom intervjuet skjer via pc eller mac, så er det lurt å legge bort telefonen, slik at den ikke distraherer deg. Må du absolutt ha den i nærheten bør du sette den både på flymodus og skru av lyden. Tilsvarende så bør du slå av alle andre enheter som på en eller annen måte kan lage distraherende lyder. Smartklokker og andre enheter har en tendens til å gi fra seg varsler når det passer minst. 

rydd

Sørg for at omgivelsene dine er så rolige som mulig. Sitter du hjemme, så husk på det som vises på kameraet også forteller endel om deg som person. Det beste er å rydde så mye som mulig. Husk også at det er fort gjort å komme borti pcen, dersom du bruker kameraet på denne, slik at du ser mer av rommet enn du opprinnelig hadde tenkt deg. Sørg derfor for at det er ordentlig rundt deg. Det aller beste er å sitte mot en nøytral vegg. Har du vinduer bak ryggen vil sollyset utenfra sørge for at du kun synes som en skygge. Er det sterkt lys ute er det beste rådet og trekke for gardiner og heller sette på godt med lys i rommet. 

unngå ulyder

Siden du kanskje ikke har tilgang til et rolig møterom er det viktig å sørge for at omgivelsene er så rolige som mulig. Er det andre i huset er det en god ide å gi beskjed om hva som skjer, slik at de ikke plutselig stormer inn i rommet, eller forstyrrer med høy musikk eller andre ulyder. Det samme gjelder en tørketrommel som plutselig starter eller noen som går i dører. 

antrekk

Når det gjelder klær, så er gjelder de samme regler som ved et vanlig intervju. Det kan du lese mer om her: https://jobb.randstad.no/jobbsokertips/jobbintervjuet/hvordan-bor-man-kle-seg-pa-jobbintervju/

Ellers anbefaler vi å kle seg relativt nøytralt, og uten altfor sterke farger, da disse gjerne kan virke forstyrrende på en skjerm. Selv om du gjennomfører videointervjuet hjemme er det ingen unskyldning for å stille opp i treningsbukse og t-skjorte. Bruker du slips? Kjole? Unngå sterke mønstre. Dette kan fort virke veldig urolig på skjerm. Når det gjelder bruk av briller, så kan det også være en ide å sørge for at lyset ikke gir sterke reflekser i glassene. 

blikk og kroppspråk

I enda større grad enn i et ansikt-til-ansikt intervju er det avslørende når blikket ditt flakker. Øv deg derfor på å se rolig inn i kameraet, og forsøk å ikke la deg distrahere av noe rundt deg. Sitter du hele tiden og ser ned, eller rundt i rommet så framstår du fort som ukonsentrert eller nervøs. 

Les også mer om dette her: https://jobb.randstad.no/jobbsokertips/jobbintervjuet/kroppspraket-kan-avslore-deg/

notater

Det kan være ok å notere underveis dersom arbeidsgiver forteller noe som du ønsker å følge opp, eller som er av interesse. Det er derfor ikke feil å ha skrivesaker tilgjengelig. Tvertimot er det bedre å ha det ved siden av seg, enn å måtte reise seg for å lete etter penn og papir underveis. 

Når det gjelder det du skal si, så bør du derimot ha det meste i hodet. Du kan kanskje ha noen stikkord klare dersom du skulle fått jernteppe, men det beste er om du er mest mulig uavhengig av notater. 

følg med underveis

Dersom det er et on-demand intervju er det ofte regler for hvordan spørsmålene skal besvares. Det kan feks være at du kun har mulighet til å snakke i en begrenset tid. I så fall er det viktig å time det du skal si, slik at opptaket ikke stopper opp før du kommer til poenget. Følg derfor nøye med, og les instruksjonene underveis. Noen intervjuer består også av videosnutter, tekstspørsmål og åpne spørsmål. Les derfor godt før du går videre. slik at du er forberedt på neste seksjon.  

det er som alle andre intervjuer

Når du har gjort alle disse forberedelsen er det ingen grunn til å være stresset. Et videointervju er akkurat som alle andre jobbintervjuer. Til tross for våre råd, så har alle forståelse for at uforutsette ting skjer. Det viktigste grunnen til at du skal forberede deg, er for at du selv skal slappe av og føle at du gjør en så god jobb som mulig. Husk at hovedgrunnen til at du er i en intervjusituasjon, er at arbeidsgiver har funnet ut at du har en spennende profil. Det eneste som står mellom deg og jobben er at du klarer å bevise gjennom intervjuet at du er minst like kompetent og aktuell for stillingen som du har gitt inntrykk av gjennom søknaden og cven din. Lykke til!

hvorfor ansette meg?

hvorfor ansette meg?

Årsaken til at de fleste rekrutterere stiller deg dette spørsmålet er at de vil sikre seg at de ansetter den aller beste kandidaten i bunken av søkere. En feilansettelse er dyrt, og de fleste vil unngå å gjøre feil. Svaret ditt blir innsalget til intervjueren, og det er din oppgave å overbevise ham om at han ikke har tatt feil. Når du er ferdig skal han være overbevist om at du er riktig mann eller kvinne for oppgaven. 

er du motivert?

Det å bruke litt ekstra tid på å tenke gjennom nettopp dette spørsmålet kan være nyttig som en del av forberedelsene til jobbintervjuet. Spesielt når man er uten jobb søker man kanskje på mange ulike stillinger samtidig. Både for egen del og for arbeidsgivers del er det likevel viktig å ta søknaden seriøst. Bruk derfor litt tid på å bli kjent med firma og bransje, og tenk på hva du kan bidra med på arbeidsplassen. På den måten blir du ekstra kjent med arbeidsgiver, men får også tid til å tenke over om dette er riktige valg for deg. Tross alt er det å søke jobb en stor avgjørelse. Det skal potensielt være arbeidsplassen din i mange år framover. 

hva skal du svare?

Har du allerede øvd inn en elevator pitch? Det kan komme nyttig med. 

Når intervjuer spør hva du kan bidra med, eller hvorfor du søker jobb nettopp her, så er tiden inne. Dette er din mulighet til å imponere en potensiell arbeidsgiver med 3-4 gode velbegrunnede argumenter for hvorfor de bør velge nettopp deg. Det kan feks bestå av en kombinasjon av følgende punkter

  • Bransjeerfaring
  • Erfaring med å utføre arbeidsoppgaver som er relevante for stillingen
  • Tekniske kunnskaper
  • Myke ferdigheter
  • Utdanning / kurs / sertifiseringer
  • Relevante verv og oppgaver
  • Gjennomførte prosjekter og suksesshistorier er alltid noe som er verdifullt å trekke fram. 

En tilnærming kan for eksempel være å trekke fram en unik kombinasjon av kompetanse og erfaringer. For eksempel kan mange søkere ha god programmeringskompetanse, men hva om du kombinerer de med prosjektledererfaring som kanskje ikke mange andre har?

rett på sak

Fordelen med å ha tenkt gjennom spørsmålet og svaret ditt på forhånd er at du unngår å virke usikker og nølende. Har du tenkt gjennom svarene på forhånd kan du med selvsikkerhet gå rett på sak. Selv om du lager deg en liste over hva du kunne tenkt deg å trekke fram er det viktig å tenke på tiden. Et godt svar skal ikke være lengre enn 1-2 minutter, så hold deg til det vesentlige i stedet for å ta med alt du kan komme på. Det beste er å trekke fram et mindre antall konkrete eksempler som du virkelige står inne for. 

vær personlig

Husk også at du søker på en jobb du virkelig kunne tenkt deg. Det er ingen grunn til å ikke virke entusiastisk. La det skinne gjennom. Selv om du har innøvde en pitch er det viktig at den flyter greit, og du gjør det personlig. Trekk fram personlige egenskaper og resultater som er konkrete og målbare. Kanskje du til og med klarer å trekke veksler på referansepersonen din, slik at de kan bekrefte noe av det du legger fram? 

Hvordan bruke referanser?

sjekkliste for jobbsøknaden.

sjekkliste for jobbsøknaden.

Det å skrive en god søknad er ikke noe som kommer av seg selv. Øvelse gjør mester, og desto flere ganger du gjør det, desto bedre blir du. Noen må skrive mange søknader før de lander jobben, mens andre kanskje ikke har skrevet en søknad på mange år og trenger en oppfrisking. Uansett kan det være greit å ha en enkel sjekkliste du kan se på for å sikre at du har tenkt på det viktigste. 

les stillingsannonsen, og les den en gang til

Stillingsannonsen er den viktigste kilden til informasjon om din potensielle arbeidsgiver. Sørg for at du har forstått hva bedriften søker etter. Er det kompetanse og ferdigheter som nevnes i annonsen, som du vet at du har? Sørg for at dette kommer tydelig fram. Finnes det noen absolutte krav? I så fall må du vite at du fyller disse kravene om du søker. Det er ingen vits å søke på en stilling som innebærer bruk av truck om du ikke har truckførerbevis. 

Les også gjennom linjene og vurder om det er kompetanse eller erfaringer du har som kan være relevant, selv om det ikke nevnes spesifikt i annonseteksten. I så fall bør du sørge for at det er med i søknaden

Husk at de fleste arbeidsgivere også har det travelt, så det er ikke bestandig stillingsannonsen gir alle opplysninger. Har du spørsmål så er det ingenting i veien med å ta en telefon for å spørre om det du lurer på. Har du fortsatt noe ikke har fått svar på kan du gjerne også stille spørsmål under intervjuet. 

gjør research

Når du har lest og forstått stillingsannonsen må du sørge for at du vet hvor du søker. Sjekk nettsider, profiler på sosiale medier og google bedriften. Dersom du har mulighet er det heller ikke dumt å se litt videre enn kun den spesifikke virksomheten du søker hos. Hvem er de største konkurrentene? Hvilke produkter konkurrerer de mot? Ved å forstå litt mer av markedet og produktene får du en enda bedre innsikt i selskapet. Har de utsalgssteder, så ta gjerne en tur innom. Besøk butikkene og dann deg et inntrykk av virksomheten. Noter gjerne noen stikkord og husk på å nevne det i jobbintervjuet. Dette viser at du har gjort godt forarbeid og det er ingenting en potensiell arbeidsgiver setter større pris på. Kjenner du noen som jobber i bedriften så er det også noe du kan utnytte til din fordel. Ta en telefon eller send en melding. Informasjonen du får fra de ansatte er mer verdt enn det du kan lese deg til på nettsider. Her har du virkelig en god mulighet til å danne deg et bilde av arbeidsgiver. 

tilpass søknaden

Når du så har forstått hva de leter etter er det på tide å skrive søknaden. Du kopierer ikke noe du har brukt tidligere, men starter på scartch. Det er fristende å bruke en gammel tekst, og bare bytte ut noen ord, men det aller beste resultatet får du når du starter med et blank dokument. Når det gjelder CV-en kan du kanskje gjenbruke denne, men vi anbefaler også at du skriver denne  på nytt. Uansett bør du ta en kritisk gjennomgang, slik at du er helt sikker på at søknaden og CV-en til sammen gir en totaloversikt over hvem du er og hva du kan tilføre bedriften. Husk også våre generelle tips for søknad og CV som du finner linker til under. Der finner du gode forklaringer på hva som bør være i CV og hva som skal være i søknad, samt hvor lange dokumentene skal være. 

Hvordan skrive en god søknad (med video)

Hvordan skrive CV (med video)

les korrektur

Når du har skrevet søknaden er det lurt å lese gjennom den et par ekstra ganger før du sender den. Les den gjerne høyt for deg selv, så er det enklere å høre om det er noen deler som ikke flyter like godt. Har du en som kan lese korrektur er det også et godt tips. Husk at selv om autokorrekturverktøyene i Word og andre tekstbehandlere er gode, så gjør også disse feil. Feks når det gjelder orddeling er det ikke bestandig de har rett! De vil heller ikke kunne rette opp i tunge setninger. Når rekruttereren setter seg ned for å lese søknaden din vil han danne seg et inntrykk av deg som person. Skrivefeil og unøyaktigheter gir et dårlig første bilde, og siden det er enkelt å rette opp i bør det unngås. 

sjekk dine profiler

Mens du venter på å høre noe fra arbeidsgiver kan du kanskje bruke litt tid på å se over dine sosiale profiler. Når rekruttereren googler deg vil han mest sannsynlig sjekke både Facebook og LinkedIn-profilene dine. Sørg for at de ser presentable ut. LinkedIn-profilen din bør også være oppdatert slik at du har med de samme opplysningene som i CV og søknad. Husk også at du ikke nødvendigvis trenger å slette innhold fra profilene. Både Facebook og Instagram gir deg mulighet til å sette profilen til privat status, slik at du må være venn med de som skal se innholdet ditt. 

slik lykkes du i andregangsintervjuet.

slik lykkes du i andregangsintervjuet.

Ved å bli innkalt til andre runde kan du puste lettet ut, og tenke at arbeidsgiver har fattet interesse. Du har skrevet en bra søknad, og levert en god CV. Førstegangsintervjuet gikk i boks, og du har svart godt for deg. Nå er du ett steg nærmere jobben. 

nå begynner alvoret

Det er viktig å starte med å tenke positivt, og siden alt har gått greit så langt har du grunn til å ta innkallingen som en liten fjær i hatten. Likevel er det nå alvoret begynner. I en jobbsøkeprosess kan det være mange runder med utvelgelser, men andregangsintervjuet er nok veldig ofte den mest avgjørende aktiviteten du skal gjennom. Den første runde med intervjuer er ofte det vi kaller screening eller siling. De aktuelle kandidatene velges ut, og gjennom første runde bekrefter du inntrykket du har gitt i CV og søknad. Andregangsintervjuet er gjerne et dybdeintervju, og her møter du kanskje også litt andre personer enn de du møtte første gang. Det kan feks være den framtidige nærmeste leder som gjennomfører andregangsintervjuet. 

vær konkret

Spørsmålene som vil bli stilt kan både være veldig like de du fikk første gangen, men også veldig forskjellige. Noen ganger er det slik at man møter profesjonelle rekrutterere og HR-medarbeidere i første runde, mens personen man møter i andre runde er de du faktisk skal jobbe sammen med. Noen ganger kan det hende at de ønsker å utfordre deg ordentlig. Det kan være i form av oppgaver du skal gjøre eller tester. Andre ganger kan det være at intervjuet ligner på det du hadde første gang, men knyttet mer mot arbeidsoppgaver og kompetanse. Det er uansett greit å forberede seg på det meste. Sannsynligvis vil du bli grillet mer enn ved første møte, og derfor er det lurt om du klarer å tenke gjennom konkrete resultater du har oppnådd, som du kan bruke for å underbygge det du forteller om. De fleste arbeidsgivere elsker å høre om prosjekter du har lykkes med og målsetninger som er oppnådd. (Ekstratips: Kanskje kan det være en ide å informere referansene dine om de samme resultatene, slik at de også kan bygge opp under det du forteller)

research

Så hva skal du gjøre for at dette skal gå bra? Du søkte sikkert på selskapet ved førstegangsintervju. Nå kan du grave enda litt mer. Nettsiden har du allerede sett på, men ta turen innom LinkedIn og Facebook. Kanskje har selskapet også en Instagram-profil? Dette er fine steder å besøke for å få et nærmere inntrykk av selskapskulturen og hvordan det er å jobbe for selskapet. Har selskapet vært i nyheten? Hva handlet dette om? 

Sjekker du LinkedIn-siden til selskapet, så vil du se om det er noen i ditt nettverk som jobber der. Kanskje du kan ta en liten prat med vedkommende på forhånd? Det er ingenting som er bedre enn litt innsideinformasjon. 

kom forberedt

Du kan starte forberedelsene i det du får beskjeden om at du er ønsket til andregangsintervju. Spør hvem du skal møte. Er det de samme som sist, eller er det noen andre? I så fall kan du allerede nå begynne og tenke litt på hvordan du skal presentere deg selv og stille spørsmål. Er det de samme som forrige gang så er det lurt å ikke komme med den samme regla som sist, men heller variere presentasjonen av deg selv. Er det noen andre som kommer, så spør om titler og roller i selskapet. Det er viktig å danne seg et bilde av hvem du snakker med. Kanskje det er din fremtidige leder? I andregangsintervjuet kan det også hende at du får noen tester eller oppgaver. Dette er også greit å være forberedt på, så spør gjerne slik at du er klar for det som venter. 

For å forberede deg litt ekstra kan det være nyttig å se på de vanligste spørsmålene du kan komme til å få. 

still dine egne spørsmål

Ikke bare vent på å bli utspurt, men forbered også dine egne spørsmål. Dette er kanskje den aller beste muligheten du har for å få svar på det du lurte på om arbeidsforhold, miljø og hverdagen i jobben. Ikke vær redd for å spørre. Det gir bare et inntrykk av at du er interessert og motivert. Husk også på at du søker på en jobb du kanskje skal ha i mange år. Det er ikke bare arbeidsgiver som skal like deg, du skal også trives med arbeidsplassen og de nye kollegaene dine. 

Alle liker å jobbe sammen med hyggelige folk. Nordmenn er kjent for å trives på jobb, og vi liker å være sosiale sammen med kollegaene våre. Forsøk derfor å være åpen og hyggelig mot alle du møter. Still åpne spørsmål og vis at du er interessert. Arbeidsgivere liker å snakke om seg selv, så lytt og still oppfølgingsspørsmål underveis. Vis at du har fått med deg det de snakker om og unngå avbrytelser. Det blir tidsnok din tur.

Selv om du er videre fra første runde, så har du enda ikke fått jobben. Du er ikke den eneste som er innkalt, så vær ydmyk og ikke opptre for selvsikker. Forsøk å slappe av, snakk med rolig stemme og ikke la nervene ta overhånd. Du må regne med at det blir mer fokus på hva du faktisk kan bidra med. Spørsmålene vil bli mer konkrete, og det kan også tenkes at det blir spørsmål om lønnsbetingelser og andre praktiske saker. 

Har du en elevator pitch?

tid for referanser

På slutten av andregangsintervjuet kan det godt hende du blir spurt om referanser, om du ikke ble det samtidig som du fikk innkallingen. Det kan derfor være greit om du har disse klare. Om det er slik at du ønsker å gi beskjed til referansene før de bli oppringt, så er dette noe de fleste rekrutterer har respekt for, men sørg da for at du gjør dette raskt, slik at du kommer tilbake med listen over kontaktpersoner i løpet av kort tid, gjerne samme dag. 

Les ellers mer om referanser her

oppfølging i etterkant

Når samtalen er over er du sikkert spent, og det er ikke alltid like enkelte å tolke umiddelbart hva slags inntrykk du har gitt. Det er derfor lurt å spørre hva som er den videre prosessen. Er svaret at du vil få en tilbakemelding i løpet av et par dager bør du vente denne tiden. Når derimot tiden har gått, og du ikke har hørt noe, så ring gjerne tilbake for å høre. Oppfølging etter intervjuet er viktig både for å få en avklaring, men også som læring dersom du ikke skulle ha fått jobben. 

Les mer om oppfølging etter intervjuet her

Avhengig av type stilling så må du heller ikke bli overrasket om det enda ikke blir avgjort. Noen stillingsroller blir ikke besatt før både tredje og fjerde intervju er unnagjort, og det er også vanlig at du må gjennom ulike tester før den endelige avgjørelsen har falt. Selv om du skal være tålmodig er det lov å ta kontakt for å spørre om status. Siden en prosess gjerne kan ta både uker, og noen gang måneder, så er det lurt å ikke legge alle eggene i samme kurv. Fortsette å se etter ledige stillinger, og send søknader, selv om det er denne jobben du helst kunne tenkt deg. Dersom du får avslag er det en bedre følelse om du allerede er i gang med nye prosesser enn om du må starte helt på nytt. 

hva er en elevator pitch?

Elevator pitch

Elevator pitchen kan være en innledning du kan bruke til å starte samtalen. Enten det er et formelt intervju, en samtale på telefon eller over video, så er det gjerne greit å ha noe som får i gang praten. Vanligvis blir du ganske tidlig spurt om å fortelle litt om deg selv, og da kan det være greit å ha tenkt gjennom en selgende presentasjon som gir en rask innføring i hvem du er. 

husk på hvorfor du er der

Siden du skal forsøke å lande en ny jobb, så er det viktig at pitchen din bør inneholde noe om hvem du er i jobbsammenheng. Si noe om din kompetanse, hva du har å bidra med i nettopp denne stillingen og hva dine styrker er. Pitchen skal med andre ord gi svar på hvem du er, hva du kan og hva du ønsker. 

tips til elevator pitch

  • Selv om den skal være kort, så er det viktig at du tar deg tid og snakker naturlig. Ikke snakk for raskt. 
  • Skriv den ned og øv den inn slik at du kan bruke den ved behov. La gjerne en venn høre deg presentere deg, og komme med tilbakemeldinger
  • Unngå floskler og selvfølgeligheter. Bruk gjerne bransjeord dersom det er naturlig, men se an hvem du snakker med. 
  • Tro på det du sier og fremfør budskapet med selvsikkerhet. Har du øvd på forhånd kan du dekke over naturlig nervøsitet ved å ha en innøvd pitch og dermed få en kickstart på intervjuet. 
  • Tilpass pitchen til ditt publikum. Selv om du har en innøvd innledning må du vite hvem du snakker til, slik at du kan tilpasse budskapet til anledningen. 

samtalestarter

Enten du kaller det elevator pitch eller noe annet, så er det uansett et godt tips å ha tenkt gjennom hvordan du begynner en samtale. Ofte er vi nervøse og litt utilpass i en intervjusetting, og da kan det var greit å ha en innøvd start på samtalen. På den måten har du noe å si selv om du er ekstra spent. I tillegg kan det jo være en grei måte å starte en prat på om anledningen byr seg på andre måter enn i et intervju. Hvis du møter en spennende arbeidstaker i en sosial anledning, treffer en rekrutterer på en jobbmesse eller ser noen du gjerne skulle ha kommet i kontakt med for å sjekke ut mulighetene for en jobb. 

Og du? Elevator pitchen kan også være grei å ha første dag på jobb. Her møter du mange nye mennesker som lurer på hvem du er. I stedet for å virke reservert og nølende kan du fremføre budskapet med sikker stemme. Lykke til!

mal for oppsigelse av arbeidsforhold.

mal for oppsigelse av arbeidsforhold

Det kan være flere grunner til å si opp et arbeidsforhold, men det er noe de fleste arbeidstakere må gjennom i løpet av karrieren. Vi bytter jobb på grunn av studier, flytting. mistrivsel, vi har fått jobb andre steder eller ønsker en helt ny karrierevei. Det er slutt på tiden da folk fikk gullklokke for lang og tro tjeneste. Vi bytter oftere jobb, og dermed må vi skrive oppsigelse oftere. Likevel er dette noe mange gruer seg til.

hva skal det stå i brevet?

En oppsigelse trenger ikke å være så vanskelig. For det første er det ikke så mange formkrav til en oppsigelse fra arbeidstakers side. Det eneste som kreves er at oppsigelsen er skriftlig. Du kan sende oppsigelsesbrevet som vedlegg på mail, men vi anbefaler at den leveres personlig. Eventuelt informerer du arbeidsgiver om avgjørelsen, og sender den så på mail. Du kan gjerne be om å få en bekreftelse tilbake, slik at det ikke er noen tvil om datoen.

Når det kommer til selve begrunnelsen, så er det opp til deg selv hva du forteller. Det er ikke vanlig med en lang begrunnelse i oppsigelsesbrevet. Dette har først og fremst til hensikt å være dokumentasjon på oppsigelsen og datoen det blir gjort. Fatt deg derfor i korthet, og bruk malen vår som eksempel på hvor enkelt det kan gjøres.

Last ned mal for oppsigelse

Grunnen til at datoen for oppsigelse er viktig, er at den normalt gjelder fra første dag i påfølgende måned, dersom ikke annet er skriftlig avtalt.

oppsigelsestid

Oppsigelsestiden er gjerne regulert i arbeidskontrakten, men dersom den ikke nevner noe om dette, så er hovedregelen en måned om du har jobbet kortere enn fem år i virksomheten. (jf. Arbeidsmiljøloven § 15-3.) Har du jobbet mellom fem og ti år er oppsigelsestiden to måneder, og dersom du har jobbet lengre er den tre. Det skal helt spesielle forhold til om den skal være kortere enn det loven beskriver, men prøvetid kan være et eksempel på et arbeidsforhold der særskilte regler gjelder. Les mer om hva som gjelder her

rettigheter ved egen oppsigelse

Er grunnen til at du sier opp at du er frustrert og lei? Har du ingen ny jobb å gå til? Husk at du har helt andre rettigheter når du er sagt opp av arbeidsgiver i forhold til når det er du som avslutter arbeidsforholdet. Du får blant annet 12 ukers karantene før du får dagpenger. Det kan derfor koste deg dyrt å si opp, så med dette i tankene bør du gjøre deg noen sonderinger i forhold til muligheten til å skaffe deg en ny jobb før du avslutter den gamle. Er du i tvil om hvilke regler som gjelder, så ta gjerne en prat med NAV for du tar en endelig beslutning eller les mer her.

slutt med stil

Til slutt anbefaler vi deg uansett oppsigelsesgrunn å jobbe som normalt ut oppsigelsestiden. Selv om motivasjonen kan være sviktende i siste del av arbeidsforholdet, er det gjerne denne perioden du huskes best for, så gjør ditt beste for å avslutte med stil. Se på det som en investering i din videre karriere, da det er dette som kan sørge for at de gode referansene forblir gode. Er du usikker på hvor neste jobb befinner seg? Ta en titt på våre ledige stillinger, og registrer gjerne en CV for å være sikker på at våre rekrutterer har mulighet til å finne deg når en jobb som passer din profil dukker opp.

sju vanlige feil på linkedin.

illustrasjonbilde av mann med laptop

LinkedIn har raskt blitt et viktig verktøy for å markedsføre seg mot potensielle arbeidsgivere og for å holde kontakten med ditt nettverk. Mange av oss har brukt sosiale nettverk i årevis, men på LinkedIn er det litt andre regler som gjelder enn på Facebook. Det er viktig å bruke verktøyet på riktig måte dersom det skal kunne hjelpe deg i jobbsøkingen. Over en million nordmenn har profil på LinkedIn, og du vil raskt se at du ikke finner noen bedre plattform for å knytte kontakt med likesinnede profesjonelle over hele verden. Vi har satt opp sju punkter som kan være nyttig å tenke over, enten du er helt fersk på plattformen, eller vil oppdatere profilen din i sammenheng med at du er på jobbjakt.

ha riktige kontakter

Det er lett å tenke at jo flere jo bedre når det kommer til ditt kontaktnettverk, men dette stemmer ikke når du søker jobb. Selv om det er bra med mange kontakter så er det viktigste at de er relevante. Å kjenne riktige personer er langt mer avgjørende enn det å kjenne mange personer.

ha et passende profilbilde

Når du markedsfører deg selv mot potensielle arbeidsgivere bør du prioritere å gjøre et godt inntrykk. Den viktigste måten å gjøre dette på via LinkedIn er å legge opp et profilbilde. Pass på at bildet er aktuelt og viser hvem du egentlig er. Ikke legg ved et bilde bare for å gjøre det, men pass på at det gir en riktig fremstilling av deg, og at det er et bilde som kan brukes i profesjonelle sammenhenger. Selfies og useriøse bilder bør ikke brukes her. Les også mer om profilbilde, og hvordan du skal få et godt bilde her

vær personlig

Når du kontakter noen for første gang på LinkedIn, er det en god idé å legge til en hilsen. Skriv noe personlig, som hvorfor du tar kontakt. Det gjør garantert mottakeren mer positiv til din forespørsel. Dersom du ser personer du ønsker å ha i ditt nettverk, men som ikke kjenner deg, er muligheten mye større for at de aksepterer dersom du skriver en kort begrunnelse for hvorfor du ønsker å knytte kontakt.

skriv et sammendrag om deg selv

Mange jobbsøknader begynner med et kort sammendrag om hvem søkeren er. Gjør det samme på LinkedIn-profilen. Å skrive et sammendrag om din karriere og dine sterke sider er en god måte å selge deg inn på ovenfor potensielle arbeidsgivere. Det er også viktig å tenke på nøkkelord, slik at du synliggjør din kompetanse på rett måte, og dermed kan finnes av rekruttererne som søker etter kandidater som deg.

ta med alle arbeidsforhold

Legg inn all din arbeidserfaring og all utdannelse. Selv om du har byttet bransje eller vurderer å gjøre det så kan informasjonen være til nytte for fremtidige arbeidsgivere. Til forskjell fra en vanlig jobbsøknad så kan arbeidsgivere fra mange ulike områder finne din profil, og de ser alle etter ulike ting. Ved å ta med all erfaring henvender du deg til et bredere publikum enn du ville gjort med å velge ut noe. Har du kurs og sertifiseringer? Ta med disse også. Ta også med frivillige oppdrag. Det gir et bredt og godt inntrykk av hvem du er, og hva du brenner for.

ikke dropp linkedin

Dette er nok den største feilen. LinkedIn er et utmerket sted for å knytte kontakter og gjøre seg tilgjengelig for potensielle arbeidsgivere. Dessuten er det gratis! Vi anbefaler alle å opprette en konto på LinkedIn. Før var nettverket forbeholdt mannlige brukere fra IT-bransjen bosatt i Oslo-området. Slik er det ikke lengre. Du vil fort se at du finner folk fra alle bransjer og områder.

ta deg bryet med å endre sikkerhetsinnstillingene

Det kan være lurt å se over hvem som kan se hva på din profil på LinkedIn. Dersom du leter aktivt etter en ny jobb vil du antakelig ikke at din nåværende sjef skal se det samme som de du markedsfører deg mot. Ta en gjennomgang av innstillingene og sørg for at du har kontroll på hvordan profilen vises.