LinkedIn brukes av mange som et utstillingsvindu mot potensielle nye arbeidsgivere, og det er også mulig å søke jobber direkte via nettverket. For deg som arbeidstaker er det viktig å være klar over at du kan finne mange jobber her som du ikke finner feks på Finn.no eller andre jobbportaler. Dette er fordi: 

  • Mange rekrutterere deler stillingene sine her først. 
  • Selskapene legger ut ledige jobber uten å legge de andre steder
  • LinkedIn har sine egne stillingsannonser som bare er tilgjengelig via nettverket, men som også gjør det enkelt for deg som bruker å søke. 
  • Både selskaper og rekrutterere leter etter relevant kompetanse i nettverkene sine. De foretar søk på LinkedIn for å se om det finnes kandidater som matcher kravene uten at stillingen er formelt utlyst. 

Siden både arbeidsgivere og rekrutterere er hyppige brukere er det viktig for deg som søker jobb å være på LinkedIn. Det betyr også at dersom du har tenkt å opprette en profil bør du gjøre det ordentlig. Her gir vi deg noen tips:

https://jobb.randstad.no/jobbsokertips/ovrig/hvordan-fa-en-perfekt-linkedin-profil/

hvor stort er linkedin i 2019?

I Norge er pr Q3 2019 1 282 000 nordmenn som har aktive profiler på nettverket. I motsetning til feks Facebook er brukermønsteret litt anderledes. 12 % av brukerne er inne daglig, og 28 % ukentlig. Det betyr at en stor andel ikke er inne så ofte. 

På LinkedIn finnes det noen grupper som er i flertall. 1 av 2 som har høyere utdanning fra høyskole eller universitet har profil på Linkedin, disse utgjør 19% av befolkningen 18 år +. Blant de som har lavere utdanning oppgir 1 av 4 at de har profil.

I motsetning til Facebook og Instagram, er menn i flertall på LinkedIn. Hele 62 % av brukerne er menn, og den aller største andelen brukere finner vi blant menn mellom 40 og 59 år. Her har over halvparten av befolkningen profil. 

Kilde:https://www.ipsos.com/nb-no/ipsos-some-tracker-q319

bør du ha profil?

Som du kanskje har forstått anbefaler vi deg å opprette en profil. Vi tror du vil ha god nytte av dette som jobbsøker, og har skrevet flere artikler om hvordan du skal gjøre det på en best mulig måte. Det er derimot viktig at du er klar over at det er stor forskjell mellom forskjellige arbeidsgrupper. Innen noen bransjer er det nærmest standard å ha en LinkedIn-profil, og mange bruker dette både som et visittkort og en online CV. For andre fagfelt er det mindre vanlig. Vi vil likevel foreslå at du forsøker deg fram, og tror du fort vil se at nytten kan være stor. Husk også at LinkedIn er det sosiale mediet som vokser mest på slutten av 2019. Lykke til!