hvordan gjennomføre jobbintervjuet.

hvordan gjennomføre jobbintervjuet.

forbered deg før intervjuet

  • Les igjennom stillingsannonsen, søknaden og CVen på nytt før intervjuet
  • Se gjerne på bedriftens nettsteder.
  • Tenk godt gjennom hvorfor du vil ha jobben og hvorfor arbeidsgiver bør velge deg.
  • Hvordan vil du presentere deg selv? (bakgrunn, interesser, egenskaper og kvalifikasjoner).
  • Hvilke spørsmål kan du få på intervjuet?
  • Hva er dine sterke og svake sider? (Vær forberedt på å begrunne. Unngå klisjeer).
  • Tenk gjennom hvilken spesiell kompetanse eller egenskaper du kan bidra med i denne stillingen, som kan hjelpe firmaet med å nå sine mål (f.eks. Hva kan du tilføre stillingen?).
  • Tenk gjennom dine tidligere prestasjoner og mål. Vær forberedt på å gi spesifikke eksempler fra tidligere arbeid som illustrerer hvordan du nådde målene dine.
  • Vær forberedt på å gi eksempler fra din bakgrunn som belyser egenskaper som: Selvtillit, kommunikasjonsevne, lederegenskaper, energi og motivasjon, initiativ og fleksibilitet, ansvarsfølelse, samarbeidsevne, problemløsning, profesjonell holdning, positiv innstilling.
  • Tenk gjennom alle dine erfaringer – arbeid, kommunikasjon og frivillig arbeid, hjemmeværende eller håndballtrener. Den kompetansen og de egenskapene du har utviklet kan ha betydning for den stillingen du søker. Husk å vise egenskaper som selvtillit og energi under hele intervjuet.

intervjudagen

  • Under intervjuet bør du være engasjert, frempå og stille med godt humør.
  • Ta med deg notater, CV, søknad, attester og vitnemål, samt kontaktinfo til referanser til intervjuet.
  • Kle deg slik at du føler deg vel.
  • Møt i rett tid.
  • Husk hvilken avdeling du skal til og hvem som er kontaktperson for stillingen.
  • Fast håndtrykk og god blikkontakt er alltid positivt.
  • Det er normalt å være nervøs, og det vet den som rekrutterer. Å si det som det er demper nervøsiteten.
  • Vis evne til å lytte.
  • Ta gjerne med notatpapir og penn. Noter underveis mens rekruttereren presenterer bedriften og jobben. Det gir et seriøst og solid inntrykk. Du viser at du er interessert i jobben!

selve jobbintervjuet og intervjuspørsmålene

Du møter en eller flere personer. Intervjuet åpner gjerne med at ntervjuer/arbeidsgiver forteller litt om bedriften og den ledige stillingen. Du presenterer deg, og vil så få stilt spørsmål. Nedenfor finner du noen spørsmål som vanligvis stilles under et intervju. Du kan få andre spørsmål, og du behøver heller ikke få alle disse spørsmålene. Vi anbefaler at du tenker gjennom på forhånd hvordan du vil svare på disse spørsmålene.

  • Hvorfor søkte du på denne jobben?
  • Hva har du arbeidet med tidligere?
  • Hvorfor sluttet du i ditt tidligere arbeid?
  • Hvilke sterke sider har du i en arbeidssituasjon? Gi eksempler.
  • Hva gjorde du i den perioden det er «hull» i CV-en? Vær ærlig.
  • Blir du lett stresset? Hva mener du om arbeid under tidspress?
  • Foretrekker du faste rutiner, eller må det være nye oppgaver hele tiden?
  • Hvilke arbeidsoppgaver trives du best med?
  • Hvilke arbeidsoppgaver trives du minst med?
  • Hva er det mest positive og negative du kan si om deg selv?
  • Foretrekker du å jobbe selvstendig eller i team?
  • Hvorfor bør vi ansette akkurat deg?
  • Hva kan du bidra med i denne jobben?
  • Hva tror du at du jobber med om fem år?
  • Dersom det er informasjon som du på forhånd ikke har fått svar på, kan du spørre om dette under intervjuet.
  • Et intervju varer vanligvis 30-90 minutter.
  • Noen ganger kan du bli spurt om å gjennomgå en personlighetstest.
  • Enkelte arbeidsgivere intervjuer kandidater i grupper. Intervjuet avrundes med informasjon om prosessen videre. Hvor lang tid det vil ta, hvor mange søkere det er og hvor mange som er innkalt til intervju. Du vil som regel få vite når du kan regne med å høre noe. Blir det ikke sagt noe, så spør gjerne. Intervjuet er ikke ment som et avhør, men som en samtale der formålet er å bli bedre kjent med deg!

dette vil den som intervjuer blant annet fokusere på:

  • Motivasjon – Virker du spesielt interessert i denne stillingen?
  • Engasjement – Brenner du for oppgavene?
  • Kjemi – Vil du passe inn?
  • Resultater – Hva har du oppnådd tidligere?

etter intervjuet

Send gjerne en e-post der du takker for et hyggelig intervju. Du kan ringe etter ca 14 dager hvis du ikke har hørt noe. Ikke mist motet selv om du ikke fikk jobben. Glem ikke at når du er blitt innkalt til intervju, anser arbeidsgiver deg som potensielt kvalifisert til stillingen! Det er god trening å gå på intervju. Du kan ha gjort et flott inntrykk selv om du ikke fikk jobben.

hvordan følge opp etter jobbintervjuet.

hvordan følge opp etter jobbintervjuet.

jobben er din!

Gratulerer med ny jobb! Er du spent og nervøs er det helt normalt, for det knytter seg mange forventninger rundt overgangen til ny jobb. Noen praktiske råd på veien: Arbeidsavtaler skal gjøres skriftlig, og når du har skrevet under på en arbeidsavtale har du også en del plikter. For det første bør du kunne bruke litt tid på å vurdere et jobbtilbud, og har du flere prosesser gående parallelt må du være ryddig og klar i forhold til å takke ja eller nei til jobbtilbud. Be om tid til å tenke og en klar svarfrist, det er ryddig for alle parter. Les avtaleutkast og still spørsmål dersom det er ting du ikke forstår, bruk heller litt tid på å skape trygghet for både deg og arbeidsgiver.

fikk du ikke jobben?

I løpet av jobbsøkerprosessen kan det bli mange intervjuer, og det er greit å evaluere din egen innsats. Fikk du ikke jobben? Forstår du ikke hvorfor? Her er noen vanlige forklaringer:

Det er flere elementer enn bakgrunn, erfaring og resultater som teller. Den nyansatte skal inn i et eksisterende arbeidsmiljø, og personlige egenskaper er viktige. Bedriften ansetter kandidaten de mener passer best i henhold til kravspesifikasjonen for stillingen.

  • Ønske om stabilitet. Kanskje tror de at du vil forlate jobben om ikke lang tid?
  • Personkjemi eller magefølelse. Fra tid til annen merker man at man ikke er på «bølgelengde» med intervjuer, og dette kan være en årsak.
  • Hvor motivert og forberedt var jeg?
  • Klarte jeg å koble interesser, utdannelse, spesialisering og erfaring opp mot jobben jeg søkte på en god måte?
  • Fikk jeg frem de sidene ved meg selv som var viktige for jobben?Hvor god var jeg til å lytte?
  • Stilte jeg relevante spørsmål?
  • Ga jeg utrykk for at jeg fremdeles er interessert i stillingen under intervjuet?

Hvis du har vært gjennom flere intervjuer, og ønsker at vi sammen tar en gjennomgang for å styrke mulighetene dine for å få drømmejobben – ta gjerne kontakt med Randstad for en felles evaluering.

hvordan bør man kle seg på jobbintervju?

hvordan bør man kle seg på jobbintervju?

førsteinntrykket er alt

Visste du at det kun tar noen sekunder å danne seg et førsteinntrykk av en person? Det vil si at hva du har på deg vil være helt avgjørende for resten av intervjuet – det er jo tross alt det man ser først. Riktig bekledning i kombinasjon med et fast håndtrykk, et smil om munnen og en selvsikker utstråling er oppskriften på en vellykket start på ethvert intervju.

folk er forskjellige

Tidligere var det nok strengere krav til klesstill enn det er nå. Folk er generelt mer åpne for alternative væremåter, og vet at stil og smak varierer fra menneske til menneske. I mange bransjer er det også et internasjonalt miljø som gjør at man er vant til impulser fra forskjellige kulturer. Først og fremst er det derfor viktig at man er seg selv. Likevel er det noen enkle grep man kan ta for å justere stillen sin litt, slik at den gir et så godt som mulig inntrykk av hvem du er, og ikke overskygger dine kvalifikasjoner.

se an bransjen

Noen arbeidsplasser krever stivere bekledning enn andre. Skal du jobbe i et advokatfirma, eller i bank, er kleskoden ofte dress. Regnskapsbyråer og konsulentfirmaer krever ikke like stive uniformer, men setter kanskje pris på om du bruker skjorte og slips under genseren.

Derfor er det greit å ha oversikt over hva som er standard kleskode i bransjen du søker deg inn i, slik at du hverken kommer for stivpyntet eller avslappet. Selv om det blir mer og mer akseptert med hverdagslige klær på arbeidsplasser generelt, er det en fin pekepinn å tenke at du skal kle deg hakket finere på intervju. Her skal du tross alt overbevise noen om at du er verdt å investere i!

hold deg til nøytrale plagg

Ikke bruk overdeler med for stor utringning eller veldig korte skjørt og kjoler. Joggebuksen og andre treningsklær kan du også la ligge igjen i klesskapet. T-skjorter med budskap bør brukes med forsiktighet. En enkel bukse, t-skjorte, genser eller skjorte med klassiske snitt. Det er ikke mer som skal til. Da holder du deg på den sikre siden, og trenger ikke være redd for å tråkke noen på tærne. Samtidig er det viktig å ikke miste seg selv bak en stiv fasade – noe vi tar for oss i neste punkt.

vær deg selv

Man må passe på å ikke glemme seg selv oppi det hele. En hvit skjorte ser flott ut på de fleste, men om dette er noe du virkelig ikke er komfortabel med, og det ikke er påkrevd på arbeidsplassen du har søkt på, er det bare å styre unna. Om du føler deg utilpass i klærne du har på deg vil du ikke klare å prestere ditt beste på intervjuet. Ikke vær redd for å vise litt av personligheten din gjennom subtile elementer i plaggene du har på, så lenge det ikke tar hele fokuset.

et siste tips

Om du er usikker på hvordan kleskoden er på arbeidsplassen du søker jobb, så er det ingenting i veien for å spørre. Ta en telefon til sentralbordet og hør om de kan fortelle deg hva som er normalt antrekk. Alternativt kan du søke opp bedriften på sosiale medier. Du finner helt sikkert noen bilder som viser de ansatte in action, og da vil du få et inntrykk av hvordan stilen er.

videointervju: «Lys, kamera … bukser»

videointervju: "Lys, kamera ... bukser"

Det var kanskje en generasjonsgreie for noen år siden. De yngre av oss er oppvokst med tilgang til digitale medier, og er vant til å ta bilder, snappe og filme hele dagen. De som er litt eldre har kanskje ikke vært så vant til det, men nå er det de som er mellom 35 og 55 som er den mestvoksende gruppen på Snapchat, så de fleste av oss er eksponert for kamera til daglig. Selfier, Instagram og Facebook er del av dagligtalen. Likevel er det noe i alvoret med å bli intervjuet foran video som kan føles litt ekstra uvant. Plutselig skal man eksponere seg på en helt annen måte enn det man er vant til.

hvordan ser jeg ut?

Personer som foretrekker å møtes ansikt-til-ansikt kan kanskje bli satt ut av videobaserte intervjuer og febrilsk tenke «Hvor skal jeg se?», «Hva skal jeg gjøre med hendene?», «Hva er det beste utsnittet?», «Hva bør jeg ha på meg?».

Den gylne regelen er at ingenting bør ta oppmerksomheten vekk fra det du sier. En hyggelig, nøytral bakgrunn er best – ingen gjenstander som stjeler fokus fra det du har på hjertet. Gjør deg selv en tjeneste og forsøk å få best mulig belysning på ansiktet.

Det samme gjelder når det kommer til klesstil. Kle deg hensiktsmessig, og ikke anta at nedre del av kroppen ikke blir avslørt. Det kan føre til pinlige øyeblikk dersom du må gjøre noen tekniske justeringer i siste liten.

Det er også viktig å huske på at videointervju ikke bare er en teknisk øvelse, så ikke glem våre beste tips om jobbintervjuet.

hode og skuldre i fokus

Du trenger ikke å være stjerneregissør for å få de viktigste tingene på plass – lydnivå, utsnitt og bakgrunn. Vi har allerede nevnt nøytral bakgrunn, så vi fortsetter med utsnitt. Optimalt sett bør toppen av hodet og minst toppen av skuldrene være i bildet. Eventuelt kan du vise mer av overkroppen. En ide kan være å se på hvordan intervjuobjekter blir filmet på TV. Husk også at kameraet helst bør filme deg i hodehøyde. Unngå å bli sittende og se opp eller ned på kameraet, da det vil gi et lite flatterende bilde av ansiktet ditt.

øyne på skjermen

Som i et vanlig møte er det viktig med øyekontakt. Se på kameraet, og unngå å bli sittende med bøyd hode for å lese i notater. Hvis du er avhengig av dem kan det være en ide å la de ligge utenfor synet, på en slik måte at du slipper å bøye hodet for å se på dem. Føler du deg usikker kan det være en god ide å øve et par ganger, slik at du gjør deg selv mindre avhengig av notater.

hvis det er ødelagt, fiks det

Når intervjuet er i gang har de fleste opplevd tekniske problemer. Dersom dette skjer, si det som det er. Det er ingen vits å slite med dårlig lyd eller bilde, og la det gå ut over samtalen og det du skal si. Dette er noe alle har forståelse for. Har du derimot testet utstyret på forhånd burde du ikke få noen overraskelser av teknisk art når selve intervjuet er i gang. Det finnes flere tekniske løsninger. Skype, Google Hangouts osv. Noen krever installasjon og opprettelse av brukere på forhånd. Sørg for å sjekke dette før du kommer til selve intervjuet, slik at du ikke mister fokus pga tekniske utfordringer.

generalprøve

En gjennomkjøring med en venn eller kollega kan være det som skal til for å bli trygg på seg selv. Ta opp intervjuet og se på det etterpå. Se etter ting du kan bli bedre på, og gjør deretter intervjuet enda en gang. Ved å bruke denne metoden er du garantert at ved tredje gjennomkjøring vil resultatet ha blitt betraktelig mye bedre.

Gi deg selv god tid til forberedelsene. Sitt rett, men ikke vær stiv og oppreist. Hvis du kan, unngå svingstol, så slipper du å falle for fristelsen til å vri deg fram og tilbake under intervjuet.

Er du spent på hva du kan bli spurt om under intervjuet så anbefaler vi deg å lese denne artikkelen om de mest brukte spørsmålene, og denne som gir svar på hvordan du skal takle de vanskelige spørsmålene

randstad-blogg

Er du selv arbeidsgiver og på jakt etter løsninger for å gjennomføre videointervju kan du kanskje få noen tips fra denne artikkelen. Vi anbefaler deg også å abonnere på vår blogg, som tar for seg relevante temaer for deg som er interessert i HR og arbeidslivstrender.

kroppsspråket kan avsløre deg.

kroppsspråket kan avsløre deg.

Det å bli bevisst på eget kroppsspråk, kan være en stor fordel i mange livssituasjoner, ikke minst i en intervjusammenheng.

Et intervju er en samtale mellom to parter, hvor begge har en selgende rolle. Kandidaten må selge sin kompetanse til en intervjuer som selger en jobb. Likevel oppfatter ofte kandidater et intervju som en ubehagelig og ukomfortabel situasjon. Det å bli evaluert av andre, som vi ikke kjenner, gjør oss usikre. For å unngå stress, er det viktig å være både faglig og mentalt forberedt. Les også denne artikkelen om hvordan du kan forberede deg på et jobbintervju.

Uansett hvilken stilling du har søkt på, er det to faser i et jobbintervju.

før praten

Vanligvis er et intervju avtalt på forhånd. Vi vet hvor vi skal og hvem vi skal prate med. Som regel skal du møte opp på et ukjent sted og møte en ukjent person. For å gjøre deg selv tryggere på situasjonen kan du gjøre litt research. På LinkedIn eller andre sosiale medier finner du kanskje både bilde og annen informasjon om vedkommende. På nettsiden til firmaet kan du også ofte finne informasjon. Slike søk kan kanskje også gi deg bakgrunnsinformasjon som du kan bruke i intervjuet for å vise at du møter forberedt.

En annen mulighet kan være å gjøre seg kjent i området, slik at du er sikker på hvor du skal møte opp til intervju, og slipper stresset med å lete etter adressen i siste liten.

Alt dette er med på å minske stresset rundt «det nye», som i stor grad påvirker kroppsspråket vårt.

Normalt starter et intervju ved at rekrutterer henter kandidaten i resepsjonen, og samtidig danner seg et førsteinntrykk. Allerede her er det viktig å ha kontroll på kroppsspråket:

Gi et godt, fast håndtrykk. Tenk over kroppsholdningen din. Snakk åpent og uhøytidelig. Smil gjerne, også med øyene.

intervjuet

Vedkommende som skal intervjue deg har invitert deg på bakgrunn av din søknad og CV. Nå er det din tur til å prate om egen kompetanse, og ikke minst bevise at du er den beste kandidaten. Dette gjør du ikke ved å være utrygg på deg selv. Vis med kroppsspråket at du har kontroll, og bruk det også gjerne til å understreke det du sier.

Sitt rolig med rett rygg. Ha gjerne hendene i fanget. Ubevisst fomling med fingrene er ikke bra. Det er lov å gestikulere, men ikke overdriv. Hold blikket naturlig. Vær bevisst på at mimikken samsvarer med det du sier. Pust inn før du begynner å snakke. Dette gjør at du snakker naturlig. Ta deg litt tid før du svarer, snakk tydelig, i vanlig tempo.

Alt dette kan du øve på hjemme på forhånd. Ta et testintervju med en du kjenner godt. Sjekk om håndtrykket ditt er bra. Gå gjennom de vanlige spørsmål på intervju, og legg merke til hvordan du reagerer. Be den du øver med å stille noen ubehagelige spørsmål for å se hvordan det påvirker deg. Øv gjerne foran speilet. Eventuelt kan du også filme deg selv, hvis du føler deg komfortabel med dette. Bli kjent med seg selv, ditt reaksjonsmønster, hvordan du ser ut når du snakker, når er du motivert, engasjert, og ikke minst usikker. Be den du øver deg sammen med om en ærlig tilbakemelding. Øving gjør mester. Husk, at trygghet er nøkkelen, det skal speile kroppsspråket ditt. Det er små detaljer som gjør at selvtilliten øker. Velg ut klær på forhånd som gjør at du føler deg selvsikker og avslappet. Lykke til!

Artikkelen er skrevet av: Magdalena Sawicka, senior consultant i Randstad

hvordan skrive jobbsøknad?

hvordan skrive jobbsøknad?

Alle søknader du sender bør tilpasses utlysningen (med mindre du leverer søknad på generelt grunnlag). Søknadsbrevet er det første inntrykket den som rekrutterer får av deg, og man skiller raskt en «copy-paste-søknad» fra din som er gjennomarbeidet og tydelig på hvorfor du vil være dyktig i akkurat denne jobben!

Din søknad og CV skal sammen vise at du har både personlige egenskaper og faglige kvalifikasjoner for jobben. For å komme til intervju bør du også si noe om hva du kan bidra med i denne jobben, og hvorfor du søker akkurat denne jobben. Gjør gjerne litt research på forhånd.

  • Fortell hvor/hvordan du fant stillingen
  • Referer til eventuelle telefonsamtaler
  • Få frem din motivasjon for å søke
  • Fortell hvorfor du vil ha denne jobben, hvorfor du bør ansettes og hva du kan bidra med
  • Fremhev egenskaper du har som «matcher» utlysningen, eller som du mener kan være viktige
  • Fortell gjennom bruk av eksempler – ikke list opp
  • Knytt tidligere arbeidserfaring (deltid/heltid) og interesser opp mot stillingen
  • Ikke la søknaden bli CV med hele setninger – søknaden skal komplementere CV
  • Hold på interessen til leseren gjennom hele brevet (max 1 side)
  • Få gjerne noen andre til å lese igjennom, se på utforming og rettskrivning
  • Er dette drømmejobben din, så må DU få det frem!

slik forklarer du hullene i CV-en.

slik forklarer du hullene i CV-en.

arbeidsledig?

Er du, eller har vært, arbeidsledig,  er dette ofte noe vi ikke har lyst til å snakke om i et jobbintervju. Forsøk heller og snu det til noe positivt. Et bra argument for å forklare din arbeidsledighet er den generelle konjunkturen i bransjen du jobbet i, at jobben ikke føltes riktig for deg eller at du simpelthen bestemte deg for å gå videre i karrieren.

sykmeldt?

Sykdom føles ofte privat, og er kanskje ikke noe vi ønsker å diskutere når vi søker ny jobb. Om du får spørsmål, kan du du gjerne forklare kortfattet hva sykmeldingen gikk ut på. Alle erfaringer former oss. Kanskje kan du fokusere på at sykmeldingsperioden har fått deg til å vurdere framtidsplanene på nytt. At det har gitt deg erfaringer som har hjulpet deg med å prioritere hva som er viktig.

fått sparken?

Om du har kommet langt i en jobbsøkerprosess vil arbeidsgiveren gjerne ta en prat med referansene dine. Har du fått sparken fra tidligere arbeidsplass er det ingen god ide å bruke lederen herfra som referanse. Velg heller personer som du vet vil gi deg en bra attest. Husk å aldri snakke negativt om en tidligere arbeidsgiver. Selv om dere har vært uenige vil dette virke negativt. Fortell heller kortfattet og vær så saklig som du kan i forhold til det som har hendt. Forsøk å være objektiv.

fengselsopphold?

Et fengselsopphold er ikke lett og bortforklare, men nevn det heller ikke mer enn nødvendig. En del arbeidsgivere kan, med din tillatelse, be om å vandelsattest og da er det naturligvis viktig å være ærlig slik at du ikke havner i en vanskelig situasjon senere. Selv her kan du trekke fram erfaringer som har gitt positive resultater. Kanskje har du lært deg nye rutiner som hjelper deg å fokusere, studert eller fått nye innsikter i forhold til dine medmennesker.

time-out? 

Valgte du å reise bort fra alt for å slappe av på stranden i et par måneder, eller trengte du en pause av en annen grunn? Det er ikke alltid nødvendig å forklare korte hull, men å våge og ta en time-out kan faktisk si endel om deg som person. Dette kan være fordelaktige å nevne i et intervju.

andre tomrom?

Et tips er å oppgi ansettelsesforhold og utdanning etter årstall, og ikke eksakte datoer. På den måten er det lettere å skjule mindre luker man har hatt i løpet av enkelte perioder. Tomrom som skyldes fødselspermisjon, videreutdanning eller lange reise kan du legge inn i CV-en på samme måte som andre erfaringer.

seks tips til hvordan du skriver en attraktiv CV.

seks tips til hvordan du skriver en attraktiv CV.

Et feilstavet navn, en innledning på tjue rader eller et bilde fra 2004. Årsakene som gjør at du blir luket ut i CV-gjennomgangen, kan være enkle å unngå. Følg disse seks enkle rådene, og gi deg selv en hederlig sjanse til å bli med videre!

Skriv klart. Rot ikke til CV-en med unødig vidløftige formuleringer. Begynn med det mest interessante for å fange rekruttererens interesse, og hold det lettfattelig.

forklar stillingsbetegnelsene

Å være prosjektleder, redaktør eller salgssjef kan bety ulike ting på ulike arbeidsplasser. Gi en konkret beskrivelse av de tidligere arbeidsoppgavene dine. Målbare resultater er ekstra bra, men husk å fatte deg i korthet. Bruk gjerne nøkkelord som er enkelt søkbart. Husk at CV-en din gjerne havner i digitale rekrutteringssystemer, og dermed er det viktig at du kan søkes opp på den kompentansen som er viktig og relevant.

strukturer

Klarhet og oversiktlighet er stikkordene. Bruk overskrifter, og begynn alle avsnitt med den mest relevante informasjonen, slik at rekruttereren ikke trenger å lete etter den. Som med flere av de andre punktene i denne artikkelen kan det være greit å få en venn til å lese gjennom, ikke bare for å se etter feil, men også får å avgjøre om det er en logisk sammenheng og struktur i innholdet i CV-en

fyll hullene

Sjekk at det ikke finnes noen tomrom i historikken. Var du ute og reiste et år, så skriver du det. Det er også en erfaring. Er det andre årsaker til at du ikke har en sammenhengende jobbhistorie, så forsøk og forklare dette på en kort og grei måte. Du trenger ikke skrive alt i en CV, noe kan du spare til intervjuet, men sørg for at historikken din ser ryddig og strukturert ut.

Les også denne artikkelen om samme tema. 

velg riktig bilde

Sørg for at det er nytt og aktuelt. Har du langt bølgende hår på bildet, kan det være forvirrende og skape troverdighetsproblemer hvis du er kortklipt på LinkedIn. Bildet bør også være nøytralt og profesjonelt. Du bruker ikke feriebilder i CV-en. Heller ikke selfie. Bilde tatt med mobilkamera er mer enn bra nok, men kle deg i henhold til kleskoden i bransjen du søker og be en venn om å ta bildet. Ha en rolig bakgrunn uten for mye distraherende elementer.

Les mer om det optimale profilbildet her. 

les korrektur

Uansett hvor kvalifisert du er, vil du gi et dårligere inntrykk med språklige feil, stavefeil og feilbrukte semikolon. Be en grundig, språksikker venn lese gjennom CV-en. Man oppdager vanligvis ikke sine egne feil.

fem tips for å få en bedre CV.

fem tips for å få en bedre CV.

Her forsøker vi å gi deg noen konkrete tips for hvordan du skal få en enda bedre CV.

Det er mange måter å skrive en CV. Noen krever at du legger inn mer innsats, for eksempel ved å lære deg en ny ferdighet, mens andre krever liten innsats og kan gi stor gevinst.

Vi anbefaler følgende for at CV-en din skal fange oppmerksomheten til de som rekrutterer:

lær en ny ferdighet

Ferdigheter og erfaring er det som tar folk videre til intervjuer: din sjanse til å gi utfyllende informasjon om deg selv og imponere de som rekrutterer. Hvis du kan legge til en ny ferdighet på CV-en din – spesielt en som andre søkere kanskje mangler – bedrer du sjansene dine til et intervju. Det viser også at du er dedikert til karrieren din.

Å lære seg en ny ferdighet trenger heller ikke å koste mye, da det finnes mange gratis kurs tilgjengelig på internett. Flere store institusjoner tilbyr gratis kurs og sertifiseringer, blant annet Google og Open University i Storbritannia. Vurder hva de mest relevante ferdighetene for ditt fagfelt er, og undersøk om du kan lære deg disse. Tar du en ny sertifisering, så husk også å oppdatere LinkedIn-profilen din med dette.

legg til frivillig arbeid

Ikke glem å inkludere eventuelt frivillig arbeid som du har drevet med de siste årene. Denne erfaringen kan være av stor betydning ved bestemte arbeidsplasser og i visse sektorer – særlig ideelle organisasjoner. Det at du viser engasjement for veldedige formål kan bidra til å gi deg det lille ekstra som viser at du passer inn i en potensiell arbeidsgivers bedriftskultur.

Kara Montermoso, dokumentforvalter på idealist.org, sier at frivillig arbeid «viser arbeidsgiver at du er villig til å prøve nye opplevelser, at du er samfunnsengasjert, og viser generelt en vilje til å ta initiativ og at du får ting til å skje». Dette vil gi deg en fordel overfor andre kandidater. Pass likevel på at du ikke vektlegger denne erfaringen på bekostning av din betalte arbeidserfaring, som kan være mer relevant for arbeidsgivere.

optimaliser CV-en din

I vårt digitale samfunn blir man ofte lagt merke til ved hjelp av søkemotoroptimalisering (SEO). Denne teknikken egner seg også godt for jobbsøknader, ettersom flere og flere arbeidsgivere tar i bruk digitale plattformer som behandler jobbsøknadene (ATS). Disse systemene skanner CV-er og presenterer de som anses mest relevante ut ifra etablerte retningslinjer.

Hvis du får med de riktige stikkordene i CV-en din, kan du bli plukket opp av disse systemene. Rachel Rowan Stamper, skribent i the Muse, sier at «selv om din potensielle arbeidsgiver ikke bruker en spesifikk applikasjon for jobbsøkere, vil det å ta med relevante stikkord øke sjansen for at ferdighetene dine blir lagt merke tilav den personen som raskt leser gjennom». Sørg for at søkeordene du bruker passer med de som er nevnt i jobbbeskrivelsen, slik at du viser hvordan ferdighetene dine er relevante.

link til arbeidet ditt

Ettersom CV-er i dag sjelden sendes via fysisk post, kan du inkludere aktuelle lenker. Dette kan for eksempel være porteføljer med arbeidet ditt, elektronisk CV med mer utfyllende informasjon enn den du sender eller profiler på sosiale nettverk, feks LinkedIn. Hvis du ikke allerede har dette, er det på tide å lage seg det.

Finn ut hva som egner seg best for den stillingen du søker på, og koble det opp mot CV-en din. Dette kan gi et bedre inntrykk av hvem du er samt gi de som rekrutterer bevis på at du kan gjøre jobben, spesielt hvis du søker en stilling innenfor kreative næringer.

se fremover

Nancy Collamer, bidragsyter i Forbes, råder arbeidssøkere til å tenke på fremtiden når de lager en CV, og hun sier at «nøkkelen er å fremheve kvalifikasjoner, erfaringer og prestasjoner som er relevante for målsettingen din, og legge mindre vekt på det som ikke er relevant». Hun forklarer at dine nåværende målsettinger bør avgjøre hvilke aspekter ved din tidligere erfaring som du nevner i CV-en.

Dette er grunnen til at det er viktig å skreddersy CV-en til den spesifikke stillingen du søker på. Lily Zhang, skribent i Muse, har uttalt at uansett hvor god CV-en din er, «vil det alltid være en fordel med individuell tilpasning

Vi tror at en god CV er avgjørende for at du skal bli tatt i betraktining. Ikke ta lett på CV-skrivingen, men bruk tid, og legg ned den ekstra jobben det kreves for å tilpasse den til den jobben du søker. Følger du tipsene ovenfor tror vi du er langt på vei til å bli lagt merke til når du sender inn søknaden din. Lykke til!

slik bruker du referanser.

slik bruker du referanser.

Referansene dine er derimot også svært viktig for en rekrutterer som skal vurdere om du er egnet til jobben, men likevel noe som mange ikke bruker riktig så mye tid på. Her gir vi deg noen gode råd om hvordan du kan bruke referansene dine på en mest mulig riktig måte.

oppgi referanser på forespørsel

– For det første trenger du IKKE å levere en full liste med referansepersoner i søknaden din. Dette er verken forventet eller spesielt smart. Gir du fra deg referansene dine uten videre, så kan du risikere både at de ringes opp uten at du har fått avklart det, og at de blir “utslitt”, forteller rekrutterer Anita Bach hos Randstad.

En god referanse skal du spare på, og bare ta fram på riktig tidspunkt. Det er derfor mye bedre at du skriver i CV eller jobbsøknaden, at “referanser oppgis på forespørsel” Når arbeidsgiver spør om å få referanser, så er det for det første et godt tegn, da du kan regne med at du er svært aktuell for stillingen, men samtidig så gir det deg mulighet til å ta en avklarende samtale med referansen før det blir kontaktet. Dette bringer oss til neste punkt.

forbered referansepersonene dine

Snakk alltid med referansepersonene dine på forhånd, og sørg for at de vet hvem som ringer, og hvilke jobb det gjelder. Fortell så mye som mulig, slik at de kan vinkle sine svar i forhold til stillingene du søker. Kanskje kan du også få avtalt et par forskjellige tidspunkt der de er tilgjengelig, slik at din potensielle nye arbeidsgiver får det så enkelt som mulig når han skal kontakte de. Spesielt når det er snakk om profesjonelle rekrutterere er dette viktig. De er gjerne i kontakt med en rekke referanser hver eneste dag, og da er det veldig irriterende hvis nettopp dine er umulig å få tak i. Dersom du vet at referansepersonen din er vanskelig å få tak i, så sørg for å sende over mailadresse i tillegg til telefonnummer, slik at vedkommende som skal kontakte ham har flere alternativer.

vær sikker på dine referanser

Det høres kanskje ut som en selvfølge, men sørg for at referansene dine gir gode tilbakemeldinger. Noen arbeidsgivere har som policy å ikke opplyse om annet enn varighet på arbeidsforhold og arbeidsoppgaver. Dersom dette er tilfelle vil de ikke ha noen særlig verdi som referanseperson.

Du kan gjerne ha referansepersoner som spenner over flere arbeidsforhold, men så langt det er mulig bør minst en av disse være fra siste arbeidssted. Et unntak er selvfølgelig hvis du ikke har opplyst nåværende arbeidsgiver om at du søker, men forvent da at det blir stilt spørsmål om mangel på “ferske” referanser, og sørg for at du har et godt svar på dette. Kanskje du kan spørre en arbeidskollega i stedet for sjefen?

Sørg også for at referansepersonene dine er så ferske at de ikke har glemt hvordan det var å jobbe med deg. Arbeidstakere kommer og går, og etter noen år bør du kanskje vurdere å fjerne referansepersoner med mindre dette er noen du har hatt et spesielt nært forhold til, eller du vet at de fortsatt vil gi gode tilbakemeldinger til en rekrutterer. Har du bare gamle referansepersoner vil de som intervjuer deg lure på hvorfor du ikke har noen fra de siste arbeidsforholdene dine.

velg forskjellige roller

Det kan ha stor verdi å ha referanser som står i forskjellig forhold til deg. En leder er å foretrekke, men hvis du har flere fra samme arbeidsplass, så ta gjerne også en kollega eller underordnet. De vil helt sikkert ha forskjellig oppfatning av deg, noe som er verdifull innsikt for den som skal ansette.

Er du ung og uten særlig arbeidserfaring? I så fall har du kanskje en lærer, foreleser eller leder av frivillig organisasjon der du har vært med. En slektning eller bestevenn har liten verdi som referanse.

øvrig - Anita Bach

Anita Bach

hvor mange bør du oppgi?

Som regel holder det med 3 til 5 referanser. Har du flere, så sett dem gjerne på listen din, og vurder hvem du bruker fra gang til gang. Søker du forskjellige type jobber er det kanskje ikke bestandig de samme personene er beste referanser.

Til slutt er det ikke dumt å ta med seg listen over referansepersoner i jobbintervjuet. Hvis arbeidsgiver er så interessert at de allerede etter samtalen ber om å få referanser kan det være greit å kunne levere disse så snart som mulig.