ha en fullstendig profil

Sørg for å fylle inn feltene som oppgis. En halvferdig profil gir et dårlig inntrykk, og i motsetning til en CV, der kort er bra, kan man enklere lese seg fram til ønsket info på sosiale medier. Utdanning, yrkeserfaring, øvrige verv og kompetanse er selvfølgelig viktig, men legg også til en kort beskrivelse av deg selv som person, og hvilke mål og ambisjoner du har.

hold all informasjon oppdatert

Det første som møter en besøkende er profilbildet. Sørg for at det er aktuelt, og framfor alt at det er presentabelt. Hvis du leter etter ny jobb vil du helst vise deg fra din beste side, så ikke bruk et bilde fra en fest eller stranda. Det neste er tittel. Gjør det til en vane og endre det som står som beskrivelse på deg, når noe endres i din arbeidsrolle.

fokuser på din nåværende stilling

Vær detaljert i beskrivelsen av rollen, beskriv oppgavene, hvilke utfordringer du har fått og om du har noen ekstra ansvarsområder. Beskriv også selskapet du jobber for, og forklar kjernevirksomheten. Angi gjerne nøkkeltall som antall ansatte, omsetning og lignende.

søkeordsoptimaliser deg selv

Selv om tittelen din er prosjektleder, kan du sikkert utbrodere for å gi et mer beskrivende bilde av hva arbeidsoppgavene din er, noe som i tillegg vil generer flere treff på søk. Om du har en tittel som er engelsk kan det være en god ide å skrive den på norsk, da søk i Norge først og fremst gjøres på norsk. Viktige nøkkelord som sertifiseringer, kurs og kompetanse som kan være relevant bør legges til

se gjennom sikkerhetsinnstillingene

All informasjon, feks på Facebook, egner seg ikke for rekrutterer, kollegaer eller din leder. Sosiale medier er viktige kanaler fra et rekrutteringsperspektiv, men du kommer sikkert også til å benytte det privat. Ta derfor en gjennomgang og kategoriser hvem som skal få se hva av innholdet ditt.

gjør deg selv kontaktbar

Om en rekrutterer vil kontakte deg er det viktig at kontaktinformasjonen er enkelt tilgjengelig. I de fleste sosiale medier er det mulig å sende direkte beskjeder, men e-post er ofte å foretrekke som kommunikasjonsmetode.

gjør forskjell på de ulike nettverkene

LinkedIn er et rendyrket yrkesrelatert nettverk, mens feks Facebook og Twitter hovedsakelig er ment for deg som privatperson. Begge to går derimot fint an å benytte i jakten på drømmejobben. Tenk derimot på hvordan du bruker dem. På LinkedIn er det ikke like passende å bli for personlig. Der passer profesjonelle relasjoner og en profesjonell tiltale bedre.

søk etter deg selv

Et siste tips er å søke etter seg selv. Søk på Google og i de forskjellige sosiale nettverkene slik at du ser hvordan profilene dine ser ut for besøkende. Ligger det informasjon om deg på andre nettsteder? I så fall kan du regne med at rekrutterer har sett det samme.